![]() |
album
|
Nick Mason: "Úspěch Atom Heart Mother nám umožnil – když jsme zkorigovali tyto ambiciózní aspirace v kontextu s naším charakteristickým zvukem – pomýšlet na cestu k Echoes a na další koncepce našich alb."
Atom Heart Mother bylo prvním albem Pink Floyd, které se vyšplhalo na nejvyšší příčku britského žebříčku. Zároveň to bylo první album vydané současně také v kvadrofonní verzi. Zvuk je dílem studiového kouzelníka Alana Parsonse, který se později proslavil jako zvukař alba The Dark Side of the Moon.
Obal alba byl navržen tak, aby po vzoru slavného plakátu Andyho Warhola šokoval svou obyčejností a aby nijak nesouvisel s hudbou (stejně jako název). Storm Thorgerson vyfotografoval první krávu, na kterou narazil při výletu do Essexu. (Jmenovala se Lulubella III.)
![]() |
Atom Heart Mother / Matka s atomovým srdcem
(Mason, Gilmour, Waters, Wright, Geesin) [23:45] |
Na počátku dosud nejdelší floydovské kompozice, která nakonec nabobtnala do délky celé první strany desky, byl sled akordů, který si David Gilmour zapsal pod názvem Theme from an Imaginary Western. Inspirováni touto prvotní představou hudby k imaginárnímu heroickému velkofilmu přidávali ostatní Floydi další fragmenty a pod názvem The Amazing Pudding uvedli živě první verzi skladby v Paříži počátkem roku 1970. Pod vlivem tehdy módního trendu "symfonického rocku" se následně rozhodli pro monumentální orchestrální aranžmá, jehož realizací pověřili Rona Geesina – svérázného hudebního experimentátora a přítele skupiny, s nímž Roger Waters také spolupracoval na hudbě k filmu The Body. Vedení EMI najalo čelistu, deset žesťových hudebníků a dvacetičlenný pěvecký sbor pod vedením Johna Aldisse. Ten převzal po Geesinovi dirigování celého orchestru, když se ukázalo, že tato práce je už nad jeho síly. (Geesin však výraznou měrou přispěl ke zlepšení melodičnosti a harmonie původního floydovského materiálu.) Výsledná podoba nahrávky Floydům přinesla mírné zklamání z příliš konvenčního zvuku, který neodpovídal vynaloženému úsilí (a dokonce se uvažovalo o přepracování celé skladby). Koncertní premiéru měla orchestrální verze (stále ještě s "pudinkovým" názvem) 27. června 1970 na festivalu v Bathu, o tři dny později následovalo obří představení v londýnském Hyde Parku a v dalším období skladba figurovala ve floydovském repertoáru ve verzích s orchestrem i bez něj, v délkách od čtrnácti do třiceti minut. Název Atom Heart Mother skladba dostala v září 1970 (tedy krátce před vydáním alba), když byla skupina před koncertem v Paris Theatre dotázána, pod jakým titulem má být představení uvedeno v přenosu rádia BBC. Waters prý tehdy v novinách The Evening Post zahlédl článek o těhotné ženě s kardiostimulátorem a zalíbil se mu jeho titulek. Co se týče rozdělení skladby na níže uvedených pět částí, na některých CD je toto dělení provedeno i fyzicky a časové schéma je následující: 00:00 – 05:20 – 10:09 – 15:26 – 17:44 – 19:49 – 23:45. To však neznamená, že skutečné rozdělení podle záměru autorů nemůže být odlišné – nabízí se zejména toto alternativní schéma: 00:00 – 02:59 – 05:22 – 10:11 – 15:25 – 17:44 – 23:45.
Father's Shout / Tátův výkřik
Breast Milky / Prsa plná mléka
Mother Fore / Matčina hruď
Funky Dung / Zatuchlý hnůj
(17:30) Here is a now internouncement! |
Vyslechněte interní hlášení! |
Mind Your Throats Please / Myslete prosím na své krky
(19:11) Silence in the studio! |
Utište se ve studiu! |
Remergence / Splynutí
![]() |
If / Kdyby
(Waters) [4:31] |
O této prosté lyrické písni s citlivým textem, která ostře kontrastuje s titulní skladbou alba Atom Heart Mother, říká Ron Geesin: "Je mnohem důležitější než všechna floydovská vesmírná putování." Ačkoli ji Floydi hráli živě jen jednou (v září 1970 pro pořad BBC), svou renesanci prožila na obou turné Rogera Waterse v osmdesátých letech, kdy byla značně přepracována. V USA a v některých evropských zemích vyšla na singlu.
If I were a swan I'd be gone
If I were asleep I could dream
If I were the moon I'd be cool
If I were alone I would cry
If I were a swan I'd be gone |
Kdybych já labuť byl, znaven bych byl.
Kdybych já mohl spát, tak bych snil.
Kdybych já lunou byl, cítil bych chlad.
Kdybych já osaměl, spustil bych pláč.
Kdybych já labuť byl, znaven bych byl. |
Originální text písně: © 1970 Pink Floyd Music Publishers Ltd.
![]() |
Summer '68 / Léto '68
(Wright) [5:28] |
Přestože Wright nebyl nikdy spokojený se svými texty, tento podle něj přesně vyjádřil jeho pocity. "Žesťovou sekci" písně produkuje syntezátor, ve sboru se spojuje Wright s Gilmourem. Jako jediná skladba z alba Atom Heart Mother nebyla Summer '68 nikdy hrána živě.
Would you like to say something before you leave
Not a single word was said, the night still hid our fears
Goodbye to you ... |
Nechceš něco říct, než hodláš odejít?
Slůvko jsme neřekli, strach pomohla tma skrýt.
Sbohem ti dám, |
Originální text písně: © 1970 Pink Floyd Music Publishers Ltd.
![]() |
Fat Old Sun / Starý dobrý slunko
(Gilmour) [5:23] |
Nostalgickou vzpomínkou na místa, kde strávil své dětství, navázal David Gilmour na Watersovu píseň Grantchester Meadows (a k podobnému námětu se vrátil o čtyřiadvacet let později s písní High Hopes, kde použil stejnou nahrávku kostelních zvonů jako ve Fat Old Sun). Píseň se hrála živě během následujících dvou let – ve značně prodloužené verzi, která svou melancholií dokonce ještě překonala studiový originál.
When that fat old sun in the sky is falling
And if you see, don't make a sound
When that fat old sun in the sky is falling
And if you see, don't make a sound |
Když starý dobrý slunko zapadá,
Jestli vidíš, musíš tiše stát,
Když starý dobrý slunko zapadá,
Jestli vidíš, musíš tiše stát, |
Originální text písně: © 1970 Lupus Music Co. Ltd.
![]() |
Alan's Psychedelic Breakfast / Alanova psychedelická snídaně
(Waters, Mason, Gilmour, Wright) [13:01] |
Třídílná instrumentální skladba byla pojmenována po Alanu Stilesovi – pomocníkovi skupiny na cestách (můžeme ho spatřit na známém snímku s floydovským hudebním arzenálem na obalu alba Ummagumma). Jemu také patří hlas v nahrávce, kterým doprovází přípravu snídaně. Skladba je prvním hmatatelnějším vyjádřením Watersova přesvědčení, že mezi zvukovými efekty a hudbou není z hlediska výsledného účinku žádný rozdíl. Nicméně, jak se na tom později všichni shodli, v tomto případě jakýkoliv účinek chyběl, a proto byla píseň stažena z koncertního programu hned po prvním uvedení (během kterého se skutečně na pódiu připravovala snídaně). ("Rise and Shine" je pravděpodobně název ranního rozhlasového pořadu, ostatní dvě části skladby dostaly název podle pokrmů.)
Rise and Shine / Dobré jitro
Oh... uh... my flakes... |
Ó, mé kornflejks... |
Sunny Side Up / Sázená vejce
Breakfast in Los Angeles, macrobiotic stuff ... |
Na snídani v Los Angeles to byla samá makrobiotika ... |
Morning Glory / Sladké brambory
Použité prameny: